Donateursexcursie

Verborgen parels aan de IJssel en de Berkel

Zo’n zeshonderd donateurs namen op 2, 4 en 5 juni deel aan de jaarlijkse excursie naar een bijzondere bestemming. De excursie voerde ditmaal naar het stroomgebied van de IJssel en de Berkel, waar enkele verborgen parels werden bezocht.

’s Ochtends brachten we een exclusief bezoek aan het huis Reuversweerd in de buurschap Cortenoever aan de IJssel. Het huis werd halverwege de negentiende eeuw gebouwd in Franse empirestijl. Na de Tweede Wereldoorlog verlieten de bewoners het beschadigde huis. Na jaren van leegstand is er sinds kort een nieuwe eigenaar die huis en park in de oude luister wil herstellen. Hoewel in vervallen staat, zagen we dat het huis nog veel van zijn oorspronkelijke karakter heeft behouden, inclusief het indrukwekkende interieur met schouwen, plafonds en stucdecoraties.

’s Middags bezochten we het gebied van de Berkel, de rivier die sinds enkele jaren weer meandert zoals vroeger. Verdwenen soorten keren daardoor geleidelijk weer terug op de aanpalende landgoederen. Op het landgoed De Voorst maakten we een rondgang om het gelijknamige huis. We vernamen dat het door Daniël Marot ontworpen interieur tijdens de oorlog helaas verloren is gegaan. Het exterieur is nog intact en van een grote schoonheid. Alleen al de imposante hekken om het huis verwijzen naar de grandeur van een zeventiende-eeuwse Gelderse hof.

Foto's donateursexcursie